PLAN DE ACŢIUNE AL EUROPARLAMENTARILOR PMP LEGISLATURA 2019 – 2024 (partea a II-a)

74

Din poziția de candidat PMP la alegerile europarlamentare din 26 mai, vă prezint principalele elemente ce ghidează Planul de Acţiune Parlamentară al europarlamentarilor PMP.

 PARTEA II

  1. Elemente de politică externă care pot afecta securitatea Uniunii Europene

 Relaţiile Bruxelles – Washington sau relaţia SUA – UE

Deși SUA reprezintă un partener firesc al UE, dovedit prin istoria proiectelor comune de succes,

dar și prin valorile comune, există, în prezent, un climat relative tensionat în relația BruxellesWashington.

– O primă chestiune are în vedere NATO, respectiv cooperarea UE – NATO.

SUA solicită ferm ca statele membre NATO să aloce minimum 2 la sută din PIB pentru apărare,

reprezentând o distribuire echitabilă a responsabilității. În același timp, există o tendință în

interiorul UE pentru autonomie strategică în planul apărării, ceea ce ar implica atât o dublare a

activității NATO, cât și resurse financiare din ce în ce mai mari, în detrimentul angajamentului în

cadrul NATO.

Parlamentarii PMP vor susţine solicitarea SUA ca statele member NATO să respecte

obligaţiile asumate prin Tratatul Atlanticului de Nord şi să aloce 2 la sută din PIB pentru

bugetele de apărare. NATO trebuie să rămână principalul garant al securității europene.

Orice evoluție în domeniul apărării în UE trebuie circumscrisă în această realitate.

– SUA au denunţat Acordul nuclear cu Iranul, în timp ce Uniunea Europeană a decis să

menţină acest acord.

Parlamentarii PMP vor fi solidari cu poziţia Uniunii Europene, pentru sprijinirea

eforturilor în direcția neproliferării și a menținerii Iranului angajat în relații constructive.

– SUA s-au retras din Acordul de la Paris privind schimbările climatice, considerând că

acordul dezavantajază SUA.

Parlamentarii PMP vor fi solidari cu poziţia Uniunii Europene, care nu acceptă

redeschiderea negocierilor asupra Acordului şi cere SUA să revină asupra deciziei. UE şi-a

asumat postura de lider în ceea ce privește diplomația în domeniul climei.

– SUA denunţă Tratatul Forţelor Nucleare Intermediare (INF), convenit între SUA şi URSS

în 1987, generează un risc ridicat de securitate pentru statele Uniunii Europene, având în

vedere potenţialul militar al Federaţiei Ruse şi posibilitatea ca aceasta să decidă

amplasarea de rachete cu rază medie de acţiune (500 km la 5.500 km) în imediata

apropiere a graniţei de est a Uniunii Europene, spre exemplu în Crimeea.

Decizia SUA este justificată, având în vedere că în ultimii ani Federaţia Rusă a dezvoltat

armamente interzise de Tratat.

În acelaşi timp, China, care nu este parte a tratatului INF, a dezvoltat acest tip de

armament (rachete cu rază medie de acţiune cu încărcătură nucleară), creând o situaţie de

inferioritate a SUA în Pacificul de Vest. Mai mult, cu ocazia Conferinţei pentru

Securitate de la Munich – februarie 2019, China a respins categoric realizarea unui acord

trilateral – SUA – China – F. Rusă cu privire la Forţele Nucleare Intermediare.

 

  1. Uniunea Europeană critică decizia SUA

Parlamentarii PMP vor susţine un aranjament adaptat de securitate NATO – UE, care să

descurajeze o abordare agresivă a Federaţiei Ruse faţă de Uniunea Europeană, precum și

acțiunile de militarizare întreprinse în vecinătatea sa, inclusiv în regiunea Mării Negre.

– SUA atenţionează Uniunea Europeană cu privire la introducerea unor taxe suplimentare

pe unele mărfuri importate din Uniunea Europeană (aluminiu, oţel, autoturisme).

Parlamentarii PMP vor susţine reluarea negocierilor UE – SUA şi ajungerea la un Acord

de Liber Schimb SUA – UE, ceea ce ar putea crea cea mai mare piaţă a lumii, cu beneficii

pentru ambele părți.

– SUA cer Uniunii Europene să-şi reducă dependenţa energetică faţă de Federaţia Rusă şi

să renunţe la proiectul North Stream 2, care poate asigura furnizarea suplimentară către

Germania a 50 miliarde metri cubi gaze din Federaţia Rusă.

Parlamentarii PMP vor susţine stoparea proiectului North Stream 2, întrucât nu răspunde

obiectivului european de diversificare a surselor de energie, încurajând dependența

energetică de F. Rusă. Totodată, vor sprijini compensarea necesarului de gaze naturale cu

importuri de gaze lichefiate din SUA, cu o condiţie: SUA să livreze gazele în Europa la un

preţ competitiv.

– SUA au decis retragerea din Tratatul privind comerţul cu arme (Tratatul ATT) adoptat de

ONU în 2013, care a fost semnat de SUA, dar nu a fost ratificat de Congres şi care are

drept obiectiv reglementarea mai responsabilă a comerţului internaţional cu arme.

Parlamentarii PMP vor fi solidari cu poziţia Uniunii Europene, care deplânge decizia SUA,

aceasta dovedindu-se încă un eşec în raport cu soluțiile multilateralismului.

Din punct de vedere al securităţii şi a eventualelor ameninţări ale Federaţiei Ruse, relaţia UE –

SUA este esenţială şi este singura ce asigură nivelul de descurajare suficient pentru ca Federaţia

Rusă să nu fie tentată să intreprindă acţiuni agresive la adresa statelor din flancul estic al Uniunii

Europene.

 

  1. Dialogul separat sau toţi cu o singură voce

 

În raport cu cele trei mari puteri globale (SUA – China – Federaţia Rusă), statele europene poartă

un dialog separat, fără o coordonare europeană prealabilă. Această tendință împiedică acțiunea

unitară a Uniunii Europene în plan global. Aceasta este explicația pentru care percepția UE ca

actor puternic și credibil este fragilizată.

Este evident faptul că în mod deosebit China şi Federaţia Rusă au o politică de slăbire a coeziunii

Uniunii Europene, principalul mecanism al atingerii acestui obiectiv fiind negocierile separate cu

fiecare ţară în parte, fie că este vorba despre investiţii ale Chinei în state ale Uniunii, fie că este

vorba despre furnizarea de gaze naturale din Federaţia Rusă .

Pentru a-şi păstra relevanţa în raport cu cele trei puteri globale, este esenţial ca Uniunea

Europeană să vorbească pe o singură voce în relaţiile cu SUA, China şi Federaţia Rusă.

Parlamentarii PMP vor milita în Parlamentul European pentru coordonarea statelor

membre ale UE în raport cu cele trei mari puteri și, în plan extins, în formatele

multilaterale. Unitatea este precondiția internă pentru o acțiune externă de success şi

pentru menţinerea şi, în multe cazuri, recâştigarea influenţei externe a Uniunii Europene la

nivel global.