Regulamentul privind procesul de bugetare participativă a fost aprobat. Un consilier PMP a sesizat probleme la platforma destinată acestui proces

90

Consiliul Local Bistrița s-a reunit marți în ședință extraordinară, printre proiectele dezbătute aflându-se și unul care viza aprobarea regulamentului pentru procesul de bugetare participativă, care va începe la data de 1 august. În timpul ședinței, consilierul local Oana Săcălean (PMP) a adus în atenția municipalității o situație pe care a sesizat-o pe platforma dedicată procesului de bugetare participativă.

Practic, consilierul susține că mesajul afișat pe platformă în momentul în care un utilizator încearcă să își creeze cont este unul ”descurajant”.

Pentru a depune o propunere de proiect online, cetățenii trebuie să se înregistreze pe platforma electronică de bugetare participativă, disponibilă la adresa www.participativ.e-bistrița.ro, accesul pe platformă urmând a fi disponibil după ce va fi validat contul de utilizator. Vă mărturisesc cu sinceritate că am încercat să îmi creez personal acel cont de utilizator și să accesez link-ul dedicat, dar mesajul întâmpinat nu a fost unul deloc prietenos, ci mai degrabă descurajant. Citez: ‘Acest site web poate imita e-bistrița.ro pentru a vă sustrage informații personale sau financiare. Ar trebui să reveniți la pagina anterioară’. Vă întreb când considerați că această platformă va oferi siguranță și cum puteți să credeți că un cetățean al municipiului Bistrița ar fi capabil să fie de acord să i se sustragă informații financiare”, a spus consilierul Oana Săcălean în ședința extraordinară de marți a Consiliului Local Bistrița.

Primarul Ioan Turc a afirmat că este vorba despre o problemă tehnică și a solicitat unui angajat al Primăriei Bistrița să ofere un răspuns.

”Platforma încă nu a fost configurată în forma finală. Ea va putea fi configurată după ședința de astăzi și după aprobarea regulamentului privind bugetarea participativă”, a răspuns angajatul municipalității.

De asemenea, administratorul municipiului Bistrița, Ioan Peteleu, a completat: ”Acesta a fost și motivul pentru care proiectul de hotărâre privind bugetarea participativă a intrat în ședința extraordinară de astăzi, pentru ca toate informațiile din regulament, inclusiv regulamentul, să poată fi urcate pe platformă și aceasta să fie configurată în forma finală. Pe acea platformă este disponibil calendarul procesului de bugetare participativă. Ca urmare, după ședința de astăzi, platforma va fi configurată în forma finală, cu toate cele care țin de acest proces”. 

Potrivit regulamentului, la procesul de bugetare participativă pot participa cetățenii municipiului Bistrița care au împlinit vârsta de 18 ani, cu domiciliul sau reședința în municipiul Bistrița.

Calendarul estimativ al procesului de bugetare participativă este următorul:

  • Depunere proiecte: 1 august – 20 septembrie;
  • Analiza tehnico – economică și juridică a propunerilor de proiecte de către municipalitate și solicitare de clarificari, dacă este cazul: 21 septembrie – 5 octombrie;
  • Afișarea listei proiectelor eligibile: 08 octombrie;
  • Votul asupra proiectelor eligibile, de către cetățeni: 09 octombrie – 14 noiembrie;
  • Afișarea clasamentului proiectelor: 15 noiembrie.

Propunerile de proiecte se vor încadra în unul dintre următoarele domenii:

  • Reabilitarea de imobile/părți componente ale acestora, cu valoare istorică, arhitecturală, culturală;
  • Amenajare fațade sau acoperișuri ”verzi”;
  • Amenajarea de facilități pentru îngrijirea animalelor și zone pentru plimbarea și recreerea acestora;
  • Amenajarea de zone și achiziția de echipamente și facilități pentru agrement;
  • Infrastructură, echipamente și aplicații culturale, educative, sociale, sportive și pentru sănătate;
  • Echipamente și infrastructură de reziliență la schimbări climatice, de mediu, pandemii, fenomene naturale, etc.

Analiza tehnico-economică și juridică a propunerilor este realizată de către o comisie de evaluare a proiectelor formată din reprezentanți ai serviciilor de specialitate: tehnic, juridic, economic, urbanism, protecția mediului și managementul proiectelor, care va fi desemnată în acest scop prin Dispoziția primarului municipiului Bistrița. Comisia verifică fezabilitatea și conformitatea proiectelor cu cerințele regulamentului și a altor reglementări legale în vigoare.

Consilierul Ștefania Stere a propus ca din comisia care evaluează proiectele să facă parte și câte un consilier local de la fiecare grup din CL Bistrița, dar propunerea sa nu a fost aprobată.

”Azi, în ședința extraordinară de consiliu, am dezbătut propunerea de hotărâre prin care cetățenii vor putea depune proiecte și vor putea alege din aceste proiecte, prin votul lor electronic. Toate bune, până la componența comisiei care decide ce proiecte vor vota cetățenii. Această comisie va fi compusă EXCLUSIV din angajați ai Primăriei, care vor stabili care dintre proiectele depuse, urmează sa fie votate de cetățeni, pe o platforme online.
Am cerut ca din această comisie să facă parte și 3 consilieri locali, câte unul din fiecare grup politic din consiliu, tocmai pentru a asigura transparentă și pentru ca alegătorii să știe ce proiecte se depun, nu doar cele care trec de așa zisa comisie. Deși am solicitat insistent colegilor consilieri să voteze pentru completarea comisiei, aleșii PNL au ales sa lase în seama primarului și a comisiei care este în subordinea sa, sa aleagă cum vor împărți acești bani. Urmează sa vedem cine va lua acești bani și ce proiecte vor trece. Din păcate, a fost egalitate de voturi și propunerea nu a trecut, iar primarul poate distribui resursele cui dorește, când dorește și cum dorește el”, a scris pe Facebook consilierul Ștefania Stere.
În ceea ce privește proiectele, acestea trebuie să se încadreze într-un buget total de 500.000 lei/proiect (inclusiv TVA). În cazul în care, în urma analizării bugetului propus, comisia constată ca acesta nu se încadrează în limitele stabilite prin regulament pentru fiecare proiect și nu pot fi făcute nici ajustări ale sumei propuse, proiectul va fi declarat neeligibil.

Comisia de evaluare poate ajusta proiectele din punct de vedere tehnico – economic, în vederea asigurării fezabilității acestora. În urma analizei, proiectele declarate eligibile vor fi publicate pe site-ul destinat bugetării participative și supuse votului cetățenilor.

Votul asupra proiectelor are loc online, pe platforma bugetării participative, fiecare persoană putând vota o singură dată un proiect. Fiecare cetățean înscris pe platforma bugetării participative poate vota patru proiecte.

La finalul etapei de vot va fi publicat clasamentul în baza căruia vor fi selectate proiectele, în ordinea descrescătoare a punctajului obținut, în limita bugetului alocat apelului de proiecte în bugetul de venituri și cheltuieli al municipiului Bistrița pe anul următor desfășurării procedurii de bugetare participativă, indiferent de domeniul din care fac parte.

Validarea și afișarea rezultatelor finale vor fi postate pe platforma online.

Proiectele selectate în procesul de bugetare participativă vor fi incluse în Programul de Investiții al Municipiului Bistrița, existând și posibilitatea ca acestea să fie integrate în proiecte de o mai mare anvergură, fiind implementate de către primărie. Perioada de implementare va fi de regulă de 12 luni de la aprobarea includerii proiectelor selectate în Programul de investiții, în funcție de complexitatea acestora.

Proiectul privind aprobarea regulamentului pentru procesul de bugetare participativă a fost adoptat cu 20 de voturi pentru.

Primăria municipiului Bistrița inițiază procesul de bugetare participativă